چگونه عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم ؟

یکی از مواردی که در لپ تاپ بسیار مهم است نگهداری از باتری لپ تاپ است .سوالی که برای اکثر افراد پیش می آید این است که چگونه می توان عمر استفاده از باتری لپ تاپ را افزایش داد .با مجموعه دوراندیش از برترین های تعمیرات تخصصی لپ تاپ برای آشنایی با نکاتی در مورد چگونگی نگهداری باتری لپ تاپ  همراه باشید .

باتری های امروزی به دو دسته لیتیوم و لیتیوم پلیمر تقسیم بندی می شوند . با توجه به تفاوت های اندکی که هر دو در ساختار دارند برای نگهداری بهتر از آن ها همواره باید دو اصل را رعایت کرد :

1- هنگامی که شارژ باتری لپ تاپ شما به ۱۰۰ درصد می رسد فرایند شارژ متوقف شده و باید آن را از پریز برق جدا کنید

2-قبل از آن که شارژ باتری شما به طور کامل تمام شود آن را به برق وصل کنید و از تخلیه کامل شارژ باتری خود جلوگیری کنید.

3- تصور اشتباهی که اکثر افراد از باتری های نیکل-کادمیوم  دارند این است که هر زمان شارژ باتری تمام شد و به طور کامل تخلیه شد باید آن را شارژ کرد در صورتی باتری های مدرن امروزی نظیر لیتیوم یون به این شکل نیستند و قبل از تخلیه کامل باید فرایند شارژدهی را باید آغاز کرد  . به صورت کلی چرخه شارژی که برای باتری های امروزی توصیه می شود شارژ تا ۸۵ درصد و تخلیه تا ۲۰ درصد است.



مسأله ای که بسیاری از افراد در مورد افزایش طول عمر لپ تاپ شنیده اند جدا کردن باتری از لپ تاپ و اتصال مستقیم لپ تاپ به جریان برق شهر است باتری های مدرن امروزی در کنار مزایایی که دارند در صورت کارکردن طولانی مدت داغ می شوند و این داغ شدن می توان به باتری آسیب برساند بنابراین چنانچه قصد دارید لپ تاپ خود را در زمان طولانی مدت روشن نگه دارید پیشنهاد می شود باتری آن را جدا کرده و مستقیم به باتری شهر متصل کنید.

یکی از مواقع دیگری که جدا کردن باتری لپ تاپ توصیه می شود هنگامی است که  درمدت زمان طولانی به طور مثال یک هفته قصد روشن کردن لپ تاپ خود را ندار

د  به طور میانگین باتری های لیتیومی اگر در دمای  استاندارد نگهداری شوند هرماه ۸ درصد از شارژ خود را از دست می دهند. قبل از جدا کردن باتری از لپ تاپ برای آن که ترکیب شیمیایی آن پایدار بماند بهتر است شارژ آن را به ۴۰ درصد برسانید سپس آن را جدا کنید.

 

 

چه عواملی باعث کاهش عمر باتری لپ تاپ می‌شود؟

  • همان طور که قبلا هم گفته شد نگه داشتن باتری با شارژ ۱۰۰ درصد به جریان برق اگر به تعداد دفعات زیاد انجام شود منجر به کاهش عمر باتری و مدت زمان شارژ دهی آن می شود.

  • دمای بالای ۲۱ درجه سانتی گراد منجر به کاهش طول عمر باتری و ناپایداری شیمیایی آن می شود .پس از نگهداری باتری خود در دمای بالا خودداری کنید زیرا گرما اصلی ترین دشمن باتری است .


  • همان طور که دمای بالا به باتری آسیب می رساند دمای پایین هم می تواند منجر به کاهش عمر باتری و کند شدن سرعت  فرایند شارژ شدن آن شود . بنابراین از نگهداری باتری خود در دمای کمتر از ۵ درجه سانتی گراد خود داری کنید .

  • علاوه بر موارد بالا مسأله دیگری که می تواند منجر به آسیب جدی و کاهش طول عمر باتری لپ تاپ شود ضربه دیدن آن است زیرا اجزای داخلی باتری از حساسیت بالایی برخوردارند و باتری ها در صورت ضربه ممکن است به راحتی بشکنند.

  •  همان طور که در ابتدا گفته شد از تخلیه کامل باتری لپ تاپ و خاموش شدن آن جلوگیری کنید .


باتری لپ تاپ هم مانند سایر اجزای الکترونیکی دیگر دارای طول عمر مشخصی است و با گذشت زمان و آغاز اولین چرخه فرایند شارژ از طول عمر و کیفیت شارژدهی آن کاسته شده و دچار پیری  می شود . اگر از لحاظ علمی بخواهیم آن را بررسی کنیم می توان گفت با گذشت زمان  انرژی یون های باتری کم می شود و حرکت آن ها از آند به سمت کاتد کاهش  می یابد  بنابراین نمی توان به دنبال راهی بود تا باتری لپ تاپ فناناپذیر شود اما با توجه به توضیحت بالا می توان طول عمر آن را افزایش داد .


چگونه باتری لپ تاپ را جدا کنیم؟

قبل از جدا کردن باتری لپ تاپ دقت کنید اگر لپ تاپ به شارژر و جریان برق متصل است ، آن را جدا کرده  و لپ تاپ را خاموش کنید .سپس لپ تاپ را بچرخانید و ضامن نگه دارنده باتری را در جهت مشخص شده بر روی آن بکشید و در مرحله آخر به راحتی باتری را از جای خود خارج کنید . قابل توجه است در بعضی لپ تاپ ها با آزاد شدن ضامن پشت لپ تاپ ،  باتری از جای خود می پرد و لازم نیست شما آن را خارج کنید .

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن مواجه می شوند این است که باتری سنج پایین دستگاه مقدار شارژ باقی مانده را به درستی نشان نمی دهد و افراد با خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ خود مواجه می شوند . برای حل این مشکل باید باتری لپ تاپ خود را کالیبره کنید . قبل از هرچیز دقت داشته باشید کالیبره کردن عمر باتری لپ تاپ را افزایش نمی دهد ، تنها دقت باتری سنج لپ تاپ شما را افزایش می دهد تا از میزان دقیق شارژ باقی مانده مطلع شوید . برای کالیبره کردن باتری لپ تاپ خود می توانید از نرم افزار های مخصوص این کار استفاده کنید و یا راه ساده زیر را امتحان کنید .

در ابتدا بگذارید تا شارژ باتری لپ تاپ شما به بیشترین میزان خود یعنی صد درصد برسد سپس آن را از پریز برق بکشید و آن قدر با لپ تاپ کار کنید تا میزان شارژ آن به مرز اتمام و خاموش شدن لپ تاپ برسد .در مرحله بعد باتری لپ تاپ را به شارژ وصل کنید تا ۱۰۰ درصد شود .با این کار ساده شما به باتری سنج لپ تاپ خود  کمک می کنید تا زمان دقیق شارژ و دشارژ باتری شما را تخمین بزند .

با آموزش های دیگر مجموعه دوراندیش از برترین های تعمیرات تخصصی لپ تاپ و ارائه دهنده خدمات کامپیوتری همراه  باشید .

منبع: دوراندیش

 

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.